maandag 11 februari 2013

The say of the day

Deel van de communicatie met mijn roeiers zijn de nieuwsbrieven. Bovenop de gewone informatie over de trainingen, probeer ik interessante zegjes te melden van de wereld van (top)sporten. Dat noem ik "The say of the day". Hieronder enkele voorbeelden.
  • Na mijn eerste jaar coachen was ik meer en meer bewust van het doelen stellen. Ik doe nog steeds mijn best om niet meer te willen dan mijn roeiers. Het is heel gewaarlijk om andersom te doen, dat houden de beide partijen geen lange tijd vol. Het gaat over hen, dat zij een doel hebben en ik als coach dat doel waar probeer te maken. Of met andere woorden: "De ploeg kiest, de coach zorgt voor de consequenties".
  • Een andere die ik regelmatig gebruik is "De winnaars hebben een plan, de verliezers een excuus". Dat hoor je zooooo vaak na de wedstrijden. Oh, ja, maar, ze waren jonger, we hadden koud bij de start, hun boot was nieuwer, etc, etc. De bekende verhalen die beginnen met "Ja, maar..." Nee, je moet gericht trainen, niets laten liggen, voor alles goed voorbereid zijn: matariaal, weer, roeibaan, etc. Geen excuus daarna, jouw best doen al in de voorbereidingen, geen verassingen.
  • Wat ik heel vaak tegen mijn roeiers zeg is dat "Only the best teams can paddle". Kijk naar de boten die light over het water gaan: Kunnen ze goed in balans blijven zonder kracht te zetten? De meeste niet, ze moeten vaart maken om in balans te komen. Juist, hier is mijn punt, als je al in light goed samen kan roeien en in balans blijft, dan ben je al een heel eind... Dezelfde met ongedraaid blad roeien. Kijk even rond... iemand?
  • Ook bij de beste ploegen is werk aan de tent. Denk aan: "Om beter te worden, moet je naar werelden die je niet kent", of wat Jeroen Otter met andere worden zegt "Laat een sporter zich soms oncomfortabel voelen. Laat hem comfortabel worden met het oncomfortabele". Mario Andretti zegt "If everything seems under control, you are not going fast enough". Ook de beste, (bijna perfecte) ploegen kunnen harder. Doe iets anders, laat ze een klein beetje af en toe twijfelen.
  • Heel grappig vond ik de analyse van Xeno Muller van de finale M8+ van London met "Finding good rowing in men’s eight, even at the Olympics, is pretty difficult". Ha!
  • In een interview na het Roeicongres van dit jaar zegt Joop Alberda enkele hele interessante dingen: Eerst over wat coachen eigenlijk betekent (kijk bij 3min37sec) en daarna over optimaal presteren van een topsporter (kijk bij 4min30sec), met accent op de eigenschappen van de Nederlandse roeier (kijk bij 5min00sec). Herkenbaar? Ook voor jezelf als roeier?
Zoals hierboven te zien, genoeg materiaal om geinspireerd te worden voor top presteren. Dat hoop ik voor mij als coach/roeier, maar ook voor mijn atleten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten