woensdag 13 februari 2013

Motiveren vs. Inspireren

Een wat oudere blog, maar goeed om hier te staan.

In een artikel heb ik wat tijd geleden gelezen over het verschil tussen motiveren en inspireren. Bij het Motiveren was de bedoeling dat je, als leidinggevende, naar de energie zoekt die in jouw mensen al aanwezig is. Bij het Inspireren is juist het idee om niet naar de energie te zoeken (die is al daar aanwezig), maar alleen te weten hoe jouw mensen die energie los kunnen krijgen. Dat vond ik een heel leuk idee, ook omdat ik altijd vond dat heel leuk is om mensen te kunnen motiveren. Juist niet: de energie is al aanwezig, moet alleen maar los.

De volgende stap was het boek “De kracht van bezieling, Drijfveren van individuen en organisaties” van Lenette Schuijt. In het hoofdstuk over Leiderschap beschrijft de auteur de manier om anderen te bezielen:

“Op twee manieren kan een leider anderen bezielen. Je kunt, gedreven door een innerlijke kracht, anderen winnen voor een visie of een ideaal. Of je kunt anderen aanspreken op hun eigen bezieling”. Klinkt heel interessant.

De eerste optie betekent in de anderen iets wakker te roepen. Het resultaat is navolgerschap. Het klinkt voor mij gelijk met motiveren.

De tweede optie is om de anderen op hun eigen energie te spreken. Het klinkt voor mij gelijk met inspireren. De anderen worden bewust van hun eigen kracht. Mijn beeld van mensen die geïnspireerd raken is dat iemand meteen de energie heeft/krijgt om met volle overtuiging, zonder tijdsgrens, dingen te doen. Jij hoeft eigenlijk niet meer te doen, alleen af en toe zorgen dat de richting goed blijft. Geweldig!

Mijn volgende vraag is hoe je dat kan doen, mensen inspireren. Op naar de volgende stap!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten