Na dit film op NOS te zien NOS - Netflix
én de resultaten van onze tentamens, werd ik meer overtuigd
over waar onze “concurrentie” zit. Terwijl de grote jongens (Facebook,
WhatsApp, Google, Netflix, etc.) het consumeren zeer
eenvoudig maken, willen we dat onze studenten tijd besteden aan
moeilijke vakken die je buiten je eigen comfortzone zetten.
Uit
Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2025: “Studeren
in het hoger onderwijs is immers meer dan tentamens halen, een stage
lopen en een scriptie schrijven. Meer dan learning to the test. Hoger
onderwijs gaat niet alleen over wat studenten willen leren, maar ook
over wat de hogeschool of universiteit vindt dat studenten zouden moeten
wíllen leren. Over uit je comfort zone gehaald worden en uitgedaagd
worden om voorbij de grenzen te kijken van je individuele ‘timeline’.” Ik wens ons heel veel succes…
Ik heb een beetje mijn tijd gebruikt om te zoeken naar hoe de (wetenschappelijke) wereld hierover denkt. Zo kwam ik op een artikel van RUG dat onder anderen over Self-regulated Study Behaviour of Self-Regulated Learning SRL spreekt en haar invloed op de cijfers van de eerste jaar studenten:
Ik heb een beetje mijn tijd gebruikt om te zoeken naar hoe de (wetenschappelijke) wereld hierover denkt. Zo kwam ik op een artikel van RUG dat onder anderen over Self-regulated Study Behaviour of Self-Regulated Learning SRL spreekt en haar invloed op de cijfers van de eerste jaar studenten:
"Self-regulated study behaviour Motivation is an important but insufficient condition to perform well in university. As Robbins et al. concluded, it is important to include study skills, along with psychosocial variables, in models predicting achievement. Selfregulation is a specifically important skill in the university environment, where students must regulate their own study behaviour.
Another important finding was that self-regulated study behaviour exerted the largest influence on academic adjustment of all measured variables. This means that in order to experience a smooth transition, it is very important that students are capable of regulating their study behaviour and less important that they are intrinsically motivated and satisfied with the degree programme. The high degree of self-regulation that university demands is one of the largest differences with secondary school; therefore, students who are good self-regulators will adjust more easily."
Ik heb ideeën over hoe een dergelijke studie voor ons toegepast zou kunnen worden, maar de boodschap is mij duidelijk: er is een grote gat tussen de middelbare school en hogeschool en dat gat kan alleen overbrugd worden door te trainen, op VO én op HO.
Another important finding was that self-regulated study behaviour exerted the largest influence on academic adjustment of all measured variables. This means that in order to experience a smooth transition, it is very important that students are capable of regulating their study behaviour and less important that they are intrinsically motivated and satisfied with the degree programme. The high degree of self-regulation that university demands is one of the largest differences with secondary school; therefore, students who are good self-regulators will adjust more easily."
Ik heb ideeën over hoe een dergelijke studie voor ons toegepast zou kunnen worden, maar de boodschap is mij duidelijk: er is een grote gat tussen de middelbare school en hogeschool en dat gat kan alleen overbrugd worden door te trainen, op VO én op HO.
Referenties:
First-year university students’ academic success: the importance of academic adjustment, Van Rooij et al., Eur J Psychol Educ.
First-Year College Students’ Time Use: Relations With Self-Regulation and GPA, Thibodeaux et al., Journal of Advanced Academics 2017, Vol. 28(1) 5 –27.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten