donderdag 3 januari 2013

Effortless rowing

Zomer van 2012, Frankrijk. Wat kan je tijdens een vakantie beter doen dan… roeien boeken lezen. Het seizoen komt eraan, je wilt goed voorbereid op pad gaan… Dus, wat staat in de vakantietas: Volker Noltes “Rowing Faster”. Tussen uitgebreide informatie over training schema’s, techniek of krachttraining kom ik tegen een intrigerend concept: Effortless rowing (moeitelos roeien).
Chris O’Brien, zeer succesvol coach en tegenwoordig Rowing Australia's high-performance director, schrijft een heel hoofdstuk erover. Wat bedoelt hij ermee? No Waste, No Extras, met Platform, Stroke length, Allow the boat to work, Sequence and added extras, Blade skills als belangrijke ingrediënten. Mooi en aardig. De kennis gaat mee naar huis en blijft in het achterhoofd.
Later ben ik in contact gekomen met Valery Kleshnev via zijn uitstekende analyses van de Rowing Biomechanics Newsletters (www.biorow.com). Iedere maand sinds 2001 schrijft hij een stuk over de beweging van boten en roeiers. Zo heb ik met interesse gelezen in een van de newsletters over verschillende roeistijlen. In een sequentie van foto’s van Jueri Jaanson kon ik de verbeelding van de Ivanov – Grinko stijl zien. De vraag die ik me meteen stelde was: Wie is Grinko, wie is Jueri Jaanson?
Nieuwsgierig, verder kijken en… Igor Grinko, een Estoon, was coach in de voormalige Sovjet Unie. Sinds 2001 had Grinko de Amerikaanse scullers onder zijn hoede als bondscoach. Hier is… Jueri Jaanson verhuisd rond 2002 om gecoached te worden door Grinko op weg naar Athene. De foto’s van Kleshnev waren tijdens de M1x finale van de 2004 Olympische Spellen. Jaanson, toen bijna 39 jaar oud (geboren in 1965), heeft zilver gewonnen. Meteen kijken op YouTuve naar deze finale en wat staat te zien??? Effortless rowing!!! Ja, dat is voor mij het beeld van moeitelos roeien, meteen druk zetten, goed hangen en rustig blijven. Kijk ter vergelijking naar Olaf Tufte om te begrijpen wat ik ermee bedoel.
Sinds dat moment ben ik nog verder gegaan om Jaanson als roeier te ontdekken (in 2008, bijna 43 jaar oud!!!, zilver in M2x bij de Olympische Spellen). Helaas biedt YouTube niet te veel. Kijk verder naar de films van het seizoen 2007: Rowing World cup Amsterdam, Lucerne of de World Championships in Munchen.
In 2011 heeft Jaanson de Thomas Keller Medal gewonnen, “the highest distinction in the sport of rowing. It is awarded to  recognise  an  exceptional  international rowing  career as well as exemplary sportsmanship and legendary aspect.” Onder anderen zijn Steven Redgrave (2001), Nico Rienks (2004) en Elisabeta Lipa (2008) de winnaars van de prijs.
Wat is begonnen als een vakantie lectuur is voor mij beëindigd met een stuk roeigeschiedenis en een held voor mijn beeld van effortless rowing: Jueri Jaanson.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten